Wooncomplex Jozefhof
Huisnrs. 201/238 Gouda

Tips voor Bewoners

(en voor door hen ingehuurde verhuizers, leveranciers en klussers, waar de bewoners voor verantwoordelijk zijn)

7 mrt

Wat te doen bij storingen en incidenten?
Meld het bij www.vireco.nl  Kijk op het formulier Bereikbaarheid VVE wat u daar wel en niet kunt melden.   Er is om het bestuur en de bewoners te waarschuwen een WhatsApp-groep Jozefhof Reactie. Daar kun je alleen als eerste en enige persoon belangrijke 1e meldingen plaatsen die een VvE-bestuur aangaan. Alle overige zaken kunnen in de groep Jozefhof Sociaal. 

 In het publicatiekastje in de hal BG hangt ook een formulier met instructies. Daar vind je ook de bereikbaarheidsgegevens van de verschillende VvE-besturen. Per e-mail kan de reactietijd enkele dagen zijn.

Wie te benaderen bij welke storing of incident?



Alle bereikbaarheidsgegevens staan ook in de publicatiekast op de BG.

Besturen


 Er zijn niet minder dan 5 instanties betrokken bij het wooncomplex:

  1. Het bestuur VvE Hoofd voor constructieve delen van de buitengevels, tuinen en paden, buitentrappen en hellingbanen
  2. Het bestuur van de stallingsgarage
  3. Het bestuur van het woonblok met huisnummers 2xx
  4. Verhuurder Vesteda voor de overige 3 woonblokken
  5. De VvE beheerorganisatie www.vireco.nl 

Het is dus even puzzelen bij welk bestuur of instantie je moet aankloppen.

Voor zaken in de woning (zie hieronder bij Storing of defect in de woning) moet je bij de aannemer of je provider zijn en als de garantie verlopen is, zelf een monteur kiezen.

Besturen

VvE Jozefhof 2xx,
VvE Stallingsgarage,
VvE Hoofd



Jozefhof Reactie (alleen belangrijke 1e meldingen van belang voor het bestuur of bewoners).
Alle overige berichten en reacties  kunnen op Jozefhof Sociaal.
Je kunt de besturen ook bellen of als het geen haast heeft e-mailen.

Calamiteiten


Echte calamiteit: bel eerst 112,

Pak je huissleutel, waarschuw buren en zet het dan op het Jozefhof Reactie. 

Bij ongevallen buren vragen om de lift en haldeur beneden vrij te houden. Is de AED nodig?

Storing of defect in de algemene ruimtes, inclusief verlichting berging en geen druk koude waterkranen.


Meld dit bij www.vireco.nl


Voor storingen die ernstig zijn of het hele gebouw, kolom of etage aangaan kun je het daarnaast als eerste en enige persoon melden op het WhatsApp Reactie.

Storing warm water


(water voor vloerverwarming/koeling en kranen): e-mail of bel Vaanster op 0900-VAANSTER, het andere  telefoonnummer op de zwarte kast moet zijn 085-760..... Je kunt ook de QR-code op de kast scannen.

Storing of defect in de woning of eigen berging en
Waterlekkage


Via het herstelformulier bij onderhoud van Wijnen en na de garantieperiode kun je een vakman naar keuze bellen.  Dit geldt voor thermostaat, verdeler, regelunit, WTW, stroom, vloer, etc. Die vallen niet onder de VvE.
Bij ernstige waterlekkage thuis: sluit de rode en blauwe afsluiters in de eigen technische ruimte en de water-hoofdkraan in de eigen meterkast en zet de eigen hoofdschakelaar uit. Waarschuw de benedenburen.
Bij ernstige waterlekkage van de bovenburen: zet de eigen hoofdschakelaar uit, sluit de betreffende kranen in de hoofdwatermeterkast in de kelder en zet het op het Jozefhof Reactie.
Als in het trappenhuis of in de kelder de vloer wat vochtig is, dan is dat geen storing. De VvE heeft een natzuiger; gebruik langer dan een dagdeel buiten onze keldergang wel even melden op Jozefhof Reactie, dan weten we waar die is.

Verstopping


Voor rioolverstoppingen in de eigen woning kun je een vakman naar keuze bellen. Dit valt namelijk niet onder de VvE. Indien meerdere woningen dit probleem ervaren, laat reparatie aan  www.vireco.nl  over  en zet het dan op het Jozefhof Reactie. Wellicht dat iedereen binnenkort gebruik kan maken van de VVE-reparatiedienst.

Opgesloten in de lift


Druk 5 sec. op de BEL knop en wacht de meldkamer af, er komt dan hulp. Vier bewoners zijn gecertificeerd liftbevrijder, dus hulp is dichtbij. Je kunt daarnaast ook als eerste en enige persoon een bericht zetten op Jozefhof Reactie.  Let op in de kelder en in de lift is slechte mobiele dekking. SMS werkt daar vaak wel.

Overige liftstoringen


Druk 5 sec. op de BEL knop; zet het ook als eerste en enige persoon op Jozefhof Reactie, dan weet iedereen ervan.

Fietsbaan storingen

Speedgate storingen


Meld het bij www.vireco.nl  Je kunt het daarnaast als eerste en enige persoon melden op Jozefhof Reactie.

Idem; zie ook telefoonnummer op de garage-key voor opening; let op: er kunnen monteurskosten worden berekend aan de aanvrager. Er zijn reservetags voor defecte handzenders.

Dak op o.a. PV-panelen


Alleen voor monteurs met valbeveiliging; maak via het bestuur of  www.vireco.nl van te voren een afspraak.

Noodgevallen


bel eerst 112

AED


De AED hangt bij de ingang BG. Vroegtijdige inzet (binnen 6 minuten) is van groot belang. Het maakt niet uit wie de defibrillatie toepast. Na een korte training ben je als "leek" bevoegd. Divere bewoners hebben de training al gevolgd. Zie www.hartstichting.nl/aed/wat-is-een-aed

Afval


Door Cyclus zijn containers geplaatst voor restafval en groenafval. Er komt geen container voor papier in het gebouw. Volgens de afvalkalender van Cyclus worden de zakken met plastic, metaal en drankkartons wekelijks op donderdag opgehaald. Hang ze dus niet te vroeg buiten.

Badkamer droog


Bij sommigen droogt de badkamer slecht. Het advies is om de deur gesloten te houden (voor de juiste circulatie), de wanden met een trekker af te nemen en de WTW box een tijd op de hoogste stand te zetten tot de wanden droog zijn.

Badkamer heet/koud


Het is mogelijk een draadloze thermostaat in de badkamer aan te sluiten, zodat die ruimte onafhankelijk wordt verwarmd. NB zorg dat bij wijzigingen de vloer daar nooit koelt.

Balkon deur


Een goede windhaak bij de balkondeuren ontbreekt. Daar is geen goed alternatief voor beschikbaar. Je kunt natuurlijk deurstoppers aanschaffen, want het kan flink waaien. Gedacht kan worden aan een fraaie deurstopper van canvas met zand van 2,5kg of meer en een hoogte van tenminste 16 cm.

Balkon stank


De balkonafvoer is aangesloten op het riool. Als het daar naar rioollucht ruikt, dan kun je er het beste een emmer water ingooien, zodat de grote stankafsluiter in de tuin gevuld is en het weer lekker Gouds ruikt.

Behangers


Voor de behangers: haal de thermostaten in de kamers en de intercom niet van de wand; ze gaan dan meestal defect.

Boren en leidingen


En bij al het boren geldt: let op leidingen. Een goede leidingzoeker is belangrijk. Elektra-leidingen lopen vaak van boven naar beneden en overige leidingen van onder naar boven.

Boren gevels


De voor- en achtergevels van het appartement zijn niet geschikt om gaten in te maken. Beschadig de folie die erachter zit niet. Lijmen op die wanden kan uiteraard wel. Bij het plafond aan de voorzijde zit een brede afwerklat waar je goed in kunt schroeven.

Boren in plaatmateriaal


Voor de bewoners die grenzen aan het noodtrappenhuis: de binnenmuur is van plaatmateriaal en heeft een brand / rookscheiding-functie. Daarom mag er in deze muur alleen worden geboord met kleine goed afgedichte gaten. Gebruik zgn. paraplupluggen voor de kapstok. Vermijd boren zoveel mogelijk.

Boren kelder


Boren in de zachte wanden van de kelderbergingen blijft een hachelijke zaak. Gebruik liever houten of metalen stellingen die los kunnen staan en bevestig geen planken aan die muren waar iets zwaars op moet kunnen staan.

Boren plafond


Boor geen gaten voor schilderij-ophang-rails strak tegen het plafond in de binnenwanden, daar zit PUR-schuim. Gebruik plafondrails of bevestig ze 3cm lager tegen de wand. Van de aannemer vernamen we dat de betonwanden meestal niet van PUR-schuim zijn voorzien.
Moet je in het plafond boren, ga dan niet dieper 4,5cm. Let dus op met een klopboormachine, want die gaat al gauw dieper. Detecteer met een leidingzoeker vooraf of er leidingen/betonijzer lopen.

Boren vloer


Boor en spijker niet in de vloer. De leidingen liggen niet zo diep.

Boren wanden


Sommige wanden in het appartement zijn 10cm dik. Boor dan niet dieper dan 7cm. De wanden tussen de kamers en de gang zijn slechts 7cm dik. Een gat boren van 5cm is dan het maximum. Boor niet op de klopboorstand in de Ytong-blokken.

Deur BG


Als je de stekker trekt van de entree-deur op de BG, dan werkt de intercom niet goed meer. Dus a.u.b. na kort gebruik de stekker er weer insteken. Zie je dat verhuizers / leveranciers dit vergeten, dan kun je ook zelf de stekker even terugsteken.

Deuren automaat


Open de elektrische deur met de drukknop (met de deurkruk kan ook, maar niet tegelijk). Wil je hem kort vastzetten, gebruik dan de deurkruk of trek de stekker eruit. Dit geldt ook voor de fietsdeur. De eerste deuren zijn helaas al defect geraakt. Uiteraard steek je de stekker na gebruik er weer in. Zie je foutief gebruik? Zeg er wat van, het scheelt honderden euro's.

Deuren groen kastje


Bij de vluchtdeuren in de stallingsgarage zit een groen kastje. Alleen in noodgevallen mag de noodknop gebruikt worden. Bij ongeoorloofd gebruik moet er speciaal iemand komen om het kastje te resetten. Meld misbruik bij het bestuur van de garage of  www.vireco.nl 

Deuren kieren


Als een trappenhuisdeur niet goed sluit of opent geef dat a.u.b. door aan www.vireco.nl   Dit is van belang voor de brandveiligheid. Bij windkracht 8 en hoger sluiten de deuren soms niet goed.

Fietsbaan


De fietsbaan is alleen voor fietsen. Boven zit een rode noodstop-knop. Alleen daarvoor. Mocht de baan niet werken dan kun je proberen om met de vinger de rode knop naar je toe te trekken; ingeval iemand hem had ingedrukt. Werkt dat ook niet, maak dan een melding bij www.vireco.nl  De hellingbaan op en af fietsen lijkt handig, maar we zien velen de bovenkant net niet halen en slingeren; besef dat je remmen naar beneden het wel goed moeten blijven doen. In de winter worden de fietsbaan en trap niet verwarmd; het kan dus glad zijn.

Fietsrekken en fietsen


Fietsrekken buiten voor bezoek zijn er halverwege de Dillenburgsingel en op het eind bij de groene kast. Ook bij de schoorsteen zijn enkele rekken. Op de binnenplaats en in de stallingsgarage mogen geen fietsen, etc. worden geplaatst. Als bewoners zien we daar op toe en informeren onze bezoekers.

Garage in


Kun je de garage niet in? Druk je wel op de linker knop? Rij nooit achter een andere auto aan door de poort. Wacht een paar minuten met op de andere knop te drukken. Lukt het daarna weer niet, meld dan de storing. Telefoonnummer staat op de gele garagedrukknop. Hieraan kunnen inzetkosten verbonden zijn. Bij het ingaan op de rechter UIT-knop gedrukt? Het duurt een paar minuten voor de linker IN-knop wordt geaccepteerd. In de winter wordt de oprit verwarmd. Het kan nog steeds glad zijn. Rij volgens de pijlen. De maximum snelheid is 5 km/u.

Garage losplaats


Voor de verhuizers, leveranciers en bewoners is de nis bij de ingang van de lift gereserveerd voor laden en lossen. Bewoners houden deze plekken dus vrij. Het rechterdeel van deze plek is gereserveerd voor gereedschappen van het gehele complex. De vluchtdeur en de vloer onder de brandschermen moeten beslist vrij blijven om letsel en uitbreiding van brand te voorkomen.

Garage uit


Kun je de garage niet uit? Rij via de rechter route tot op de gele stip en probeer opnieuw. Druk op de rechterknop.  Lukt het daarna weer niet, meld dan de storing. Telefoonnummer staat op de gele garagedrukknop. Hieraan kunnen inzetkosten verbonden zijn. In de winter wordt de oprit verwarmd. Het kan nog steeds glad zijn.

Garagepoort


Wacht bij de speedgate op het groene licht om onveilige situaties te voorkomen. De sluitende gate gaat alleen terug als de verticale bumpers geraakt worden. Fietsen en lopen door de open gate verstoort het in/uitrijden van auto's. De drukknop kan er door ontregeld raken. Op de drukknop staat een telefoonnummer. Hieraan kunnen inzetkosten verbonden zijn. Defecte tags voor de speedgate kun je melden bij www.vireco.nl  Er zijn reservetags.

Garage gemorst


Wat te doen bij olievlekken? Het antwoord luidt: strooien met kattenbakkorrels of bij gebrek hieraan met zand en een dag laten intrekken. Uiteraard daarna weer opvegen en afvoeren. Blijft het vies, meld het dan even bij www.vireco.nl 

Garantie apparatuur


Als je een keuken van Bruynzeel hebt, vergeet dan niet de apparatuur bij de fabrikant aan te melden? Bij Siemens krijg je dan 5 jaar garantie i.p.v. 2 als je tenminste 4 apparaten aanmeldt. De WTW box met afstandsbediening van Itho kan ook worden aangemeld op de site van Itho. Dan geeft Itho garantie en ben je niet van de installateur afhankelijk.

Hal dilatatie


Op de grens tussen de vloer van de hal en die van de woonkamer kwam bij een aantal woningen de vloer omhoog. Dat lijkt op een bouwfoutje, want plak-PVC mag tot 11m aan een stuk worden gelegd. Er is al een expertiserapport en de aannemer lijkt aan zet. Een dilatatiestrip op de vloer onder de deur is ook een oplossing.

Intercom


Vind je het hinderlijk dat het belgeluid van de hoofddeur hetzelfde is als dat van de eigen voordeur zodat bezoekers op de deur moeten kloppen omdat je denkt dat ze nog beneden staan? Je kunt het zelf aanpassen. De keuze uit de beltonen is beperkt. Voor de liefhebbers:
1. Druk 6 sec lang op de sleuteltoets van de intercom
2. Voor aanpassen van de beltoon van de benedendeur: druk 1x op de sleuteltoets
3. Druk op toets 1 om de verschillende beltonen te horen
4. Geschikte beltoon gevonden? Bevestig met toets 2
5. Systeem is weer gereed.

1. Druk 6 sec lang op de sleuteltoets van uw intercom
2. Voor aanpassen van de beltoon van de eigen etagedeur: druk 4 x op de sleuteltoets
3. Druk op toets 1 om de verschillende beltonen te horen
4. Geschikte beltoon gevonden? Bevestig met toets 2
5. Systeem is weer gereed.

  • Het volume van de beltonen kun je aanpassen met het schuifje aan de rechterzijkant.
  • Het volume van de spraak kun je aanpassen met de regelaar bovenop.
  • Het lijkt er op dat direct terugspreken niet gehoord wordt, omdat de stem eerst zegt dat de deur open is en de bezoeker naar binnen kan.

Kelder licht


De verlichting in de kelderbergingen werkt op 42Volt. Je kunt hier niets op aansluiten. Defecte lamp in de eigen berging of de gang kun je melden bij www.vireco.nl  Lampen die 'niet uitgaan', zijn niet defect.

Kelder stroom


Kort stroom in de kelder nodig? Vraag een sleuteltje voor het stopcontact te leen bij een lid van het bestuur van de VvE-appartementen of via Jozefhof Reactie.

Koelen


Koelen in de zomer? Het is geen airco maar de vloer wordt wel enkele graden gekoeld. Zet de thermostaat in de woonkamer 4-6 graden onder de kamertemperatuur. Pas na enkele uren schakelt het systeem op koelen en dat zie je aan het sneeuwvloksymbool op de thermostaat. De slaapkamers met hun eigen thermostaten kunnen pas koelen als de woonkamer ook op koelen staat.  De badkamer koelt nooit. Koelen met ramen of deuren open is slecht voor het milieu.

Koelen in de winter? Ja, dat kan als de ingestelde temperatuur op de thermostaat een aantal uren lang meer dan 4-6 graden onder de kamertemperatuur is.  Dus het is bijvoorbeeld 21 graden en je hebt de thermostaat op 17 graden gezet. Als je dat niet wilt, dan kun je kraan van de koelleiding dichtdraaien. Kijk wel goed of je de goede kraan dichtdraait. Ga niet zomaar aan knoppen en kranen draaien. Je kunt het ook op alle thermostaten instellen, maar dat vergt iets meer deskundigheid. Vergeet voor de zomer niet die kraan weer open te zetten. Eigenlijk speelt dit ongemak maar tijdens een beperkt aantal weken per jaar. Overigens heeft Vaanster de koeltemperatuur buiten de warme periode vrij hoog staan, waardoor er nauwelijks gekoeld wordt. Zet de thermostaat dus nooit te laag, maar op de gewenste temperatuur en laat hem daar op staan. Tenzij je geforceerd wilt koelen. Nachtverlaging heeft in ons pand meer nadelen dan voordelen.

Lift defect


Lift defect? Nr. 1 op de storingslijst blijkt rommel in de goot van de deur te zijn. De vloer vrijhouden van rommel is de moeite waard, tenzij je van traplopen houdt. De liftdeuren zijn erg gevoelig. Als je er met karretjes etc. tegen aan stoot, gaat het snel mis. Gebruik de knop om de sluitende deur te openen en niet de beveiliging van de liftdeur. Als de groene drukknop niet brandt na indrukken, dan is de lift buiten werking. Kijk op Jozefhof Reactie en ben je de eerste: meld het a.u.b. bij www.vireco.nl  en gebruik ook de BEL-knop in de lift. De volgende bewoners hoeven dan niet meer te melden. Als je werklui hebt, zorg dat ze de lift en deuren correct gebruiken. Als er een bordje BuitenDienst hangt, gebruik de lift dan niet, ook al doet'ie het even.

Lift opgesloten


Zit je in de lift vast?  Druk 5 seconden op de alarmknop en wacht af. Er komt hulp. Er zijn vier bewoners gecertificeerd als liftbevrijder. Hulp is dus dichtbij. Meld een liftstoring zodra die optreedt, ook met de alarmknop en geef het als eerste en enige persoon door op Jozefhof Reactie.  Hiermee worden personen die in actie moeten komen gewaarschuwd. Let op: de mobiele dekking in de kelder en in de lift is slecht. SMS werkt vaak wel.

Luchtalarm


Bij Gouds luchtkwaliteitsalarm ("sluit ramen en deuren") kun je de stekker uit de WTW box trekken. De luchtverversing stopt dan. Dat kan voor een ruim aantal uren geen kwaad.

Mobiele dekking


In de kelder en in de lift is de mobiele dekking van de telecom providers slecht. Spraakcontact is soms niet mogelijk. Hier is helaas niets aan te doen. SMS komt meestal wel door. Bij het in de kelder doorgeven van een liftstoring kan dat een rol spelen.

Ramen beslaan


Dat kan aan de buitenzijde en komt vaak voor bij goed isolerend glas en lost vanzelf weer op. Maar ook aan de binnenkant kan het optreden. Dan is de  kamer te vochtig dus beter ventileren. Aanslag tussen de ruiten mag niet optreden en is een defect.

PV panelen


Bij een storing kunt u uw leverancier of een monteur benaderen. Toegang tot het dak is alleen voor gecertificeerd personeel mits van te voren aangemeld via het bestuur VVE-Koop of  www.vireco.nl 

Ramen


De draai/kiepramen staan strak afgesteld. Handige Harries weten de stelmoeren aan de zijkant wel te vinden. Forceer de greep niet. Belangrijk is om de greep na elke handeling weer naar beneden te draaien. Dus van kiep naar draai en andersom: eerst de greep naar beneden. In de aluminium kozijnen passen helaas veel horren niet. Neem bij het schoonmaken ook altijd de rubber afdichting mee.

Rookmelder woning


Bewaar het stofkapje van de rookmelder in de woning en dek deze tijdelijk af bij stoffige klusjes, waaronder zagen. Zie onder tabblad Veiligheid voor meer informatie.

Schade melden


Meld schade aan het gebouw en algemene apparatuur direct aan www.vireco.nl 

Schade voorkomen


Een ieder is zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van schade. Dat geldt niet alleen bij de verhuizing, maar ook bij andere werkzaamheden, nu en in de toekomst. Wees daarom alert en wijs werklui er op om zorgvuldig te handelen. Spreek de veroorzakers van (dreigende) schade hier ook op aan. Vrijwel iedereen heeft wel een aansprakelijkheidsverzekering en goede bedrijven zijn over het algemeen voor dergelijke schade verzekerd.

Schoonmaak


De schoonmaak van de algemene ruimtes vindt in de regel op donderdag plaats. Voor de galerijen wordt een beroep op de aanwonenden gedaan.

Scootmobielen


Laden hiervan kan via het bestuur van VVE-Koop of  www.vireco.nl in de ruimte op de BG naast de lift. Aanvraag voor laden van kort bezoek kan ook op de WhatsApp-groep Jozefhof Reactie.

Sleutel


Een extra sleutel of e-tag voor de algemene toegangsdeuren kun je bij het bestuur van VVE-Koop of  www.vireco.nl  bestellen.  De harde sleutels werken alleen nog met de cilinder in de deur. De e-tags werken met het zwarte kastje aan de muur. Meld verlies van een algemene sleutel of tag wel snel aan het bestuur of  www.vireco.nl  De watermeterkast heeft geen tag-lezer. Sloten van de huisdeur en berging vallen niet onder de VvE.

Stank woning


In de technische ruimtes bevinden zich enkele (soms) ongebruikte sifons. Vul ze met een liter water en daarna een klein borrelglaasje slaolie. Doe er een plastic boterhamzakje op en een dop die je bij de bouwmarkt koopt. Geef de tip ook door aan de buren. De truc met slaolie werkt ook voor de doucheafvoer als je weken lang afwezig bent, maar omdat dit sifon zeer klein is, kun je er tijdens de vakantie beter een plastic zakje om het inzetstuk doen. Met harde wind wil dit sifon wel eens leegzuigen. Op verzoek zijn onder op deze pagina enkele verduidelijkende foto's geplaatst. De sifon van de WTW box krijgt te weinig water. Regelmatig bijvullen is belangrijk. Zie onder WTW.

Tech ruimte condensatie / lekkage


In de technische ruimte kan condensatie bij de koelleiding optreden. Dat is geen lekkage. Isoleren helpt. Kijk of er geen druppels op de witte langwerpige regelkast van Danfoss komen. Die kan daar niet tegen. Hangen er druppels aan de leidingen direct onder de zwarte Vaansterkast na gebruik van warm water? Bel dan Vaanster voor reparatie. Dit is een bekend euvel.

Thermostaat


Bovenstaande nadere toelichting is ontvangen. Om al voorgekomen lekkage te vermijden, kun je beter niet zelf aan de kwetsbare flowmeters draaien.

Is al bekend dat de thermostaten in de overige kamers de temperatuur nooit hoger maken dan die in de woonkamer? En dat omschakelen van verwarmen naar koelen enkele uren duurt? Zodra je de thermostaat hoger zet, duurt het even voordat de regeling gaat werken. Je kunt aan de blauwe ringen op de grijze ventielen boven de oranje leidingen zien welke open staan en welke (nog) niet. Die van de badkamer reageert het snelst. De badkamer wordt verwarmd als 1 van de thermostaten warmte vraagt. De badkamer wordt nooit gekoeld.
Als bij kou de zon schijnt, dan wordt de kamer aan de zonkant snel warm. De thermostaat vraagt dan langere tijd geen warmte. Zodra de zon weg is kan de vloer koud aanvoelen. Het duurt dan enkele uren voor de vloer opgewarmd is. Soms wordt die pas warm, als je naar bed wil of er al in ligt.

Thermostaat instellen


Als de bediening van de wandthermostaten niet duidelijk is, dan helpt dit filmpje (loopt langzaam). Nachtverlaging instellen voor ons gebouw heeft meer nadelen dan voordelen en geeft volgens Itho geen besparing. Zet de thermostaat niet te laag, maar op de gewenste temperatuur en laat hem daar op staan tenzij je geforceerd wilt koelen. De thermische traagheid van het warmtesysteem is erg groot. Het duurt dus langer dan je bij de oude CV gewend was, voor de juiste temperatuur is bereikt. Het is een misverstand om te denken dat de woning sneller opwarmt als de thermostaat flink hoog wordt gezet, maar het kan ook geen kwaad.

Vaanster


Vaanster levert warm en gekoeld water voor vloer en warm water voor de kraan. Er is een duidelijk filmpje wanneer Vaanster gebeld kan worden en wanneer dat niet helpt. Het servicenummer op de zwarte kast moet beginnen met 085-760.... of bel 0900-VAANSTER. Ook al hebben de buren gebeld, bel ook altijd zelf als je storing ervaart. Je kunt ook de QR-code op de kast scannen.

Tuin


De tuintegels zijn bij vorst sneller glad dan stoeptegels. De groene aanslag is seizoen afhankelijk. Er zal 1 of 2 keer per jaar worden gereinigd en daarna behandeld met enzym. Ga niet zelf werken met zand, zout, of (bio)middeltjes of nog erger: het verboden azijn. Die zijn schadelijk voor planten, tegels, afvoerleidingen en watermilieu.

De tuin en beplanting wordt beheerd door de tuincommissie. Je kunt dus niet zelf bollen of planten plaatsen.

Veiligheidsplan


Dit plan is opgesteld en in bezit van de besturen. Bij brand de lift niet gebruiken. Verken alvast het noodtrappenhuis. Controleer of de deuren die bij brand automatisch sluiten, door jezelf kunnen worden geopend. Kost het teveel kracht, dan kun je dat doorgeven aan www.vireco.nl  Zie ook tabblad Veiligheid.

Ventilatie


Als je de ventilatiepunten op het plafond er af haalt om schoon te maken of te stellen, markeer de bovenring dan, want die moet er onder dezelfde hoek weer opgezet worden. De draaibare onderring niet verstellen. Dit kan onbalans veroorzaken, met "luchtjes" van of bij de buren of tocht tot gevolg! Schoonmaken is goed zelf te doen met een trap. Ventiel naar beneden trekken. Gebruik geen agressieve stoffen. Onderhoudsbedrijven willen dit schoonmaken meestal ook wel doen tegen kwartiertarief. Dit is niet kosteloos.

Vloer leggen


Wijs degenen die de vloerbedekking leggen erop dat je niet wilt dat de zwevende vloer verbinding maakt met de wanden vanwege contactgeluid. Hang plinten zwevend op of gebruik dempingstrips. Het kan anders een dure zaak worden.

Voertuig laden


Dit is voor de stallingsgarage in onderzoek. Meer info via het bestuur van de VvE-Stg. U kunt niet zelf iets aanleggen of uitbreiden.

Vorst en sneeuw


In de garage bij de fietsdeur staat een grote kist met zand. In de garage bij de laad/losplaats van de hoogbouw staan de overige wintergereedschappen. De volgorde van gebruik is sneeuwruimen, vegen en dan pas spaarzaam zout strooien. Zout tast niet alleen planten aan, maar ook onderdelen van het gebouw. Winterteam: per gebouwdeel kunnen bewoners zich bij het bestuur opgeven om de gereedschappen in te zetten. Net als in de vorige woning zijn de bewoners namelijk zelf verantwoordelijk om de paden begaanbaar te houden.

Wasmachine


De aannemer beveelt aan om onder de wasmachine een lekbak te plaatsen. Vaak heeft de machine wel een waterslot, maar bij een lek in de trommelkast loopt er toch een aantal liters water uit.

Woning vochtig


Bij nieuwbouw zit er het eerste jaar veel vocht in de woning. Vaak zelfs langer. Dat is herkenbaar aan natte ramen aan de binnenkant van de woning. Vooral in de woningen die niet op het zuiden liggen. Goed blijven ventileren en bij koud droog weer regelmatig even de ramen open zetten. Een hygrometer is aan te bevelen.

WTW bediening


Als de WTW box tijdelijk geen stroom heeft gehad, dan kan soms de afstandsbediening weer gekoppeld moeten worden. Dat doe je nadat de stroom er weer op is gezet, door direct daarna 2 diagonaal tegenover elkaar liggende knoppen op de afstandsbediening in te drukken. De box hoor je dan even sneller lopen.
Als je aan de knoppen draait op de grote WTW box zelf, dan verandert de doorstroom in de laagste stand voor de ene knop en de doorstroom in de hoogste stand voor de andere knop. De box is op de woning ingeregeld en er is een inregelstaat van gemaakt. Te weinig doorstroom betekent kans op schimmel. De woning is niet ontworpen voor natuurlijke ventilatie, maar voor ventilatie met een gebalanceerd WTW systeem. Met alle voor- en nadelen die daar bij horen.
Het af en toe knipperen van het gele lampje betekent dat de box in de zomer direct buitenlucht aanzuigt. In de winter verwarmt de uitstromende binnenlucht eerst de instromende buitenlucht. De slimme kast regelt dat automatisch.

WTW box filters


Wil je de twee filters van de WTW box voorzichtig stofzuigen, let er dan op dat ze er op dezelfde wijze weer ingaan. Trek wel eerst de stekker uit het apparaat. Het advies is F7 filters te gebruiken. Dat zijn betere filters die ook pollen vangen. Die kun je 'officieel' maar 1 x stofzuigen. Hier is een handig instructiefilmpje te zien. 

Als het gele lampje elke seconde knippert, dan is het filter echt aan vervanging toe of moet het gereset worden. Normaal gaat het filter een jaar mee. Eventueel kunt je de vuil-filter-indicatie resetten door na de stekker er weer ingestoken te hebben, op de afstandsbediening 2 naast elkaar liggende knoppen in te drukken.  Blijft het gele lampje na vervanging van de filters en resetten toch nog elke seconde knipperen, dan is de unit van binnen vuil. Als het gele lampje minder vaak knippert, dan kun je dat negeren. Kijk desnoods in de handleiding.

WTW box zelf prutsen en "luchtjes"


De woning heeft geen natuurlijke ventilatie, maar is voorzien van een energiearm, gebalanceerd WTW ventilatiesysteem. Dat heeft voordelen en nadelen. Hier iets meer info. Voor de bewoners die van plan zijn om de instelling van de grote WTW box te wijzigen, is hier een installatiefilmpje. Na 4 minuten zie je hoe de stand van de instelregelaars wordt bepaald aan de hand van uw woning.  Daarvoor is meetgereedschap nodig om het goed te doen. Voor elk appartement is een meetrapport opgesteld en dat is overhandigd. Je kunt het dus maar beter niet zelf doen. 

Onbalans kan leiden tot "luchtjes" bij of van de buren of tocht over de vloer! Eerder werd hier gemeld dat in bij sommige windrichtingen de dakuitlaat weer lucht blaast in de inlaatopening. Dan hebben alle bewoners in de kolom er last van. Dit schijnt echter zelden voor te komen. Die twee grote doppen onder de unit vallen er soms uit. Je kunt ze vastplakken, maar ze hebben geen functie. Wie het ventilatiesysteem  opnieuw wil laten inregelen, kan dit bij zijn onderhoudsbedrijf opgeven. Dit is niet kostenloos.

Bij wie het nog niet is uitgevoerd: de dunne afvoer onder op de WTW moet met water bijvulbaar zijn. Laat anders de aannemer binnen de garantieperiode deze installatiefout herstellen. Dit is een bron van rioolstank. Zie foto's onderaan. Sluit de vulopening niet met een dop af.

WTW box onderhoud


Itho meldt:  De HRU ECO 350 behoeft weinig onderhoud. In de regel is een jaarlijkse inspectie voldoende en bij normaal gebruik dienen de waaiers eens in de 4 jaar te worden gereinigd. De bypass-, vorstklep en de temperatuursensoren kunnen eens in de paar jaar worden gereinigd (afhankelijk van de omgeving waarin het toestel is geplaatst). De onderdelen zijn eenvoudig en snel bereikbaar en kunnen met stofzuiger worden gereinigd. Onder normale condities en bij gebruik van de juiste filters is het reinigen van de warmtewisselaar niet nodig. Eens in de circa 8 jaar moet het gehele ventilatiesysteem worden gecontroleerd en gereinigd. Voor de gebruiker is het onderhoud beperkt tot het droog reinigen (stofzuiger) of vervangen van de filters. Boven op de box zit een plastic dekseltje, waar je eens per jaar de stofzuigerslang in kunt steken om de vliegen te verwijderen. Uiteraard na eerst de stekker getrokken te hebben. Er zit nog een opening met luchtflap boven in de box. Die mag niet worden afgedekt. Leg reservefilters dus ergens anders.

WTW afvoer fluit


Als de grijze afvoer van de WTW een fluitend geluid maakt in de technische ruimte, neem dan tijdig contact op met de aannemer en wel binnen de garantieperiode.

WTW welke stand?


Het officiële advies is om de WTW bij bewoning door 2 personen op stand 2 te zetten. Uit CO2 metingen blijkt dat stand 1 voldoende is, mits de vochtigheid in de woning goed is. Uiteraard kan dit per gezin verschillen. Wel is duidelijk dat met 2 personen in de slaapkamer, raam en deur dicht (wie wil dat?) op stand laag, het CO2-gehalte te hoog wordt.
Als je bezoek hebt, dan is stand 2 aan te bevelen. Bij koken, douchen en feesten is stand 3 nodig. Te weinig ventilatie is ongezond en geeft na verloop van tijd kans op schimmelvorming. Vochtigheid en CO2-waarde bepalen of je meer moet ventileren. Er bestaan draadloze vochtigheidssensoren en idem CO2-sensoren die je kunt koppelen. Prijzig woongemak. 

Zonnewering


Nu er geen besluit is genomen over zonnewering, kiezen veel bewoners voor een parasol op het balkon. De geadviseerde ballast is tenminste 40KG i.v.m. windbelasting om schade of letsel te voorkomen. Vastzetten met een touw of band aan de balustrade kan ook.




Klachten en storingen in algemene ruimtes:


www.vireco.nl 

 Verzoek tot herstel formulier aannemer
Kopieer dit blok in je e-mail aan onderhoud.west at vanwijnen . nl
(let op: at = @ en verwijder spaties)
In te vullen door bewoner:
Bouwnummer (indien bekend) : ……
Naam : ....
Adres : Jozefhof ....
Postcode : 2805 PX....
Woonplaats : Gouda
Telefoonnummer privé : 0...
Telefoonnummer werk : 0...
Mobielnummer : 06-...
Korte omschrijving: (1 herstelverzoek per formulier)
(Indien mogelijk een foto van het probleem meezenden)
....
Plaats : ...
Datum : ....
---------------------------------------------

NB Soms wordt het verzoek afgewezen omdat de garantie voorbij zou zijn. Controleer dat dan altijd aan de hand van het garantiecertificaat van de woning. Voor garantieaanspraken is het wel nodig dat de onderhoudskaart goed is opgevolgd.


-------------------------------------------------

 Toelichting stankoverlast die enkelen ondervinden

In de Noordkolom zit vermoedelijk een constructiefout in de ventilatie. Hier wordt door de aannemer naar gekeken.


In de technische ruimte bevinden zich 3 afvoeren.
- een voor de wasmachine,
- een voor de overstort van de zwarte Vaansterkast en
- een voor de overstort van de grote witte WTW unit.


De wasmachine-afvoer


Als je de wasmachineafvoer gebruikt, zal de sifon gevuld zijn en zal de stankafsluiter zijn werk doen. 

Gebruik je hem niet, vul de sifon met een liter water en daarna een borrelglaasje slaolie en sluit de pijp met een afsluitdop van de bouwmarkt.










Hieronder de overstortafvoer van de zwarte Vaansterkast.


Vul dit voorzichtig met een liter water (gietertje) en daarna een borrelglaasje slaolie. 

Dan werkt de stankafsluiter goed. 

Na een aantal weken kan herhalen nodig zijn.

Soms is de sifon van de Vaansterkast gecombineerd met die van de WTW-afvoer.










Hieronder een foto van de afvoer van de grote witte WTW unit. 


Het witte kastje met snoeren eronder is de regelunit van de thermostaten (die mag overigens niet nat of vochtig worden).

De WTW unit produceert te weinig water om de stankafvoer zijn werk te kunnen laten doen. Je kunt er echter niet bij want de afvoerpijp loopt door in de unit.  Ruikt het daar toch onfris, dan moet in de grijze afvoerpijp boven de sifon een Y stuk worden gezet. Sluit die niet met een dop af.

Je vult de sifon dan via het open deel van het Y stuk. Weer een liter water erin en daarna een borrelglaasje slaolie en de sifon doet zijn werk. Na een aantal weken kan herhalen nodig zijn.

Zet op de vulopening geen dop. Daarvoor werkt de stankafsluiter immers.







Op laatste foto is te zien dat in dit voorbeeld de wasmachine-afvoer op het Y-stuk is gezet. Je kunt er ook de afvoer van de droger op zetten. 

De sifon moet jaarlijks gereinigd worden.














Disclaimer
Aan de informatie op deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend.
De overhandigde documentatie en gemaakte afspraken met de bewoner zijn leidend.